reviews

top 10 artist electronic mPulse.com (USA), October 2000
toini : electronic biscuits Sordid magAZine (EI), September 2002
toini : electronic biscuits Suburbia (I), June 2002
toini : electronic biscuits Chain D.L.K. (I), May 2002
mittageisen v2 : geld – arbeit Sordid magAZine (EI), Februar 1999
mittageisen v2 : geld – arbeit Chain D.L.K. (I), July/August 1998
mittageisen v2 : geld – arbeit aktivirus (I), No.8 1998
 
> deutschsprachige Rezensionen

mittageisen v2

mPulse.com (USA), October 2000
mPulse top10 artist electronic
‘Dear mittageisen v2, Congratulations! You’ve made it to the mPulse.com Top 10 Artist Electronic. We’d like to pass along an award recognizing your high profile on mPulse.com.’

toini : electronic biscuits

Girl the Goth, Sordid magAZine (EI), September 2002

‘The Swiss make great chocolate, famous clocks and very strange dance music. This EP is a taster for the forthcoming toini album and features three mixes each of two of the tracks, ‘biscuits’ and ‘heart on bleed’ all by Marco Repetto. The joy of these is that, so far away from the sharply segregated dance scenes in London, Ibiza or Amsterdam, Mr Repetto does not feel constrained to one style or another. As a result, this selection is one of the most varied and unpredictable you’re likely to hear. Everything’s in the mix here, as Raffaela Felder’s floaty vocals top ambient soundscapes with doses of house, electro tracks with an uplifting trance flavour and, particularly on the ‘turn-into-maniac mix’ of ‘heart-on-bleed’, a serious amount of Psychic TV’s hyperdelic acid house sound. This is essential listening for anyone who appreciates intelligent and unconstrained chill out dance music. The only problem with it is that its so varied, it gives no idea what the up-coming album will sound like, I suppose we’ll have to wait and see.’

toini : electronic biscuits

Federico Tozzi, Suburbia (I), June 2002

‘Raffaela Felder ritorna a due anni di distanza da “amble” con questo mini cd di mezz’ora composto unicamente da remix. Due canzoni riprese dal suo debutto, “Heart On Bleed” e “Biscuit”, entrambe remixate tre volte, e il tutto con il marchio di Marco Repetto.
Il tratto più importante di “electronic biscuits” è sicuramente la trasformazione provocata nelle due songs: da rock-folk a canzoni che mischiano minimal-trance, l’electro più lisergica e influenze che rimandano a Bjork. L’operazione tutto sommato è abbastanza riuscita, soprattutto per la scelta di non limitarsi a spalmare sotto la voce di Toini una qualsiasi base electro, ma scegliendo di scomporre la canzone di turno e rimodellarla, tanto che all’ascolto sembrano davvero canzoni diverse.
L’iniziale “Heart-on-bleed (Turn into Maniac)” è la migliore dell’album, potrebbe quasi essere una hit da radio, e ha dalla sua delle vocals inserite in maniera del tutto spiazzante. Nessun rimando all’originale, la voce di Rafaela diventa uno strumento a se e serve per rendere il tutto più ipnotico e profondo. Si prosegue con due versioni brevi di “Biscuit”, dove il sound inizia a spostarsi sempre di più verso la minimal trance, fino ad arrivare alle tre tracks finali, in cui la sperimentazione e la progressione sonora la fanno da padrona. Il problema è che remixare un brano di poco più di tre minuti in due versioni che sommate superano i sedici non è poi così facile, e infatti le versioni più estese sono anche le più deboli. Alla fine si confondono e non lasciano il segno.
Dalla parte di Toini la scelta di realizzare un lavoro di remix “intelligenti”, contro di lei la durata eccessiva di alcuni brani e una scelta di sonorità che spesso rientrano nella media del genere.’

toini : electronic biscuits

Marc Urselli-Schärer, Chain D.L.K. (I), May 2002

‘Swiss female electronic artist Raffaela F. (previously with rock-wave band Micro Kids), aka Toini, is back with a remix cd following her full length album “amble”. “electronic biscuits” contains 6 remixes by skillful producer/remixer/DJ Marco Repetto. I don’t remember whether he’s swiss or italian (I might have met him once) but he is the guy behind the Axodya and Inzec labels, who also performs with Terra Cava Soundsystem and formerly with punk (and beyond) bands Glueams, Grauzone (check this out, it means “gray area”!), Eigernordwand, Suonatori. He’s got records out on acid/techno/house/trance labels from all over the world, including Generator (US), Rephlex, T&B Vinyl (UK), Spacefrogs, Trigger, Superstition, Deli-Rium, Essex (Germany), Kromode and Minus Habens’ sub-label Disturbance (Italy), El Buho (Switzerland) and of course his own two Swiss labels. He is also part of the Paris-based international TNC network (www.tnc.net), a new-media event label dedicated to digital culture & lifestyle who was also behind the worldwide internet/tv y2k Hacking Millennium Party… Anyway, after spinning at loooots of raves (I remember his name on many of bills from the time I lived in Switzerland), playing with bands, releasing and producing music, this talented musician had to do the remix thing and he sure did good!
electronic biscuits” is experimental electronic mixed with minimal techno and hi-pass filtered vocals in the style of Kirlian Camera’s recent techno journeys (but less apocalyptic and claustrophobic) and with influences that range from the Detroit style and stuff like Jeff Mills to the more experimental, freaky, weird and wired things out there… Vocal loops and far-away hi-freq vocal parts, drum machine sounds and driving kicks, vocoder sounds, synthetic pads etc, it’s all there, all you need is the lights and a heavy-duty amp!
Unfortunately I don’t have “amble” here with me and I can’t remember how it sounded, but I think this is totally different stuff, proof that a good remixer is able to give songs a whole new life by turning them into autonomous compositions, which is what I think should be the goal of every remix (not like some other producers who think they can just sync a 4/4 tekkno kick sample and the remix is well and done!).
PS: For those of you who’re into dadaism/situationism, I found out with great surprise and pleasure that mital-U has some interesting information on their site about that.’

mittageisen v2 : geld – arbeit

Girl the Goth, Sordid magAZine (EI), Februar 1999

Fast forward quite a few years and we’ve got mittageisen v2, Bruno W and Co. are back with a hint of things to come, four mixes of a new track ‘Geld’, and ‘Arbeit (nur für automaten)’ which is automaten reconstructed. Bizarre as it may seem, they seem more in tune with what’s hip now than they were then. This is strange Euro retro-electro that does seem to be all the rage at the moment (Air, Daft Punk, etc.). These two track don’t have the dark, brooding style of the old stuff, but they may be keeping all that for the forth-coming album. For now, they’re releasing a more mainstream electro single to try and attract attention. Smart move.

mittageisen v2 : geld – arbeit

Marc Urselli-Schärer, Chain D.L.K. (I), July/August 1998

The mittageisen v2 (whose name has been taken from a Siouxsie & the Banshees 1979 7″ and from a John Heartfield 1935 ‘Fotomontage’ performance) are on the way to a new album but in the meantime they thought to release a mini-CD to present two brand new songs. And since the previous album was entitled ‘… everything is different … nothing has changed …’ they oftenly thought of releasing two songs about the same social plagues of these days: the work and the money, two things that make people slaves… This three-tracks CD contains two versions of geld (money) and one of arbeit (work). The songs are more or less in the vein of the previously reviewed stuff, and personally I prefer the song arbeit as it is also somewhat more electronics-oriented.
For those who may be interested, the small independent label mital-U also released a 18 tracks compilation of CRAZY’s two vinyl records (the first Swiss-Punk LP indeed).

mittageisen v2 : geld – arbeit

Filippo Michelini, aktivirus (I), No.8 1998

La mia navigazione pazzoide in siti Web di lingua tedesca (che coraggio direte voi, ma non lo faccio tutti i giorni !), mi ha portato a scoprire qualche mese fa una band che tedesca non è ma quasi. Siamo a Lucerna in Svizzera, dove una piccola etichetta nata da poco chiamata mital-U si cimenta controcorrente e con una grossa faccia tosta a produrre o meglio a riprodurre materiale del filone dark-wave (cantato in lingua tedesca) che qui in Italia suona tanto di già sentito e di sorpassato, ma in Svizzera e in Germania ci sono una miriade di estimatori (basti pensare a riviste come Zillo e ai festivals estivi specializzati nel genere). Il curatore di questa etichetta è uno dei protagonisti del progetto mittageisen, che dal 1981 al 1986 si creò la sua cerchia di fans e fece alcuni pezzi abbastanza noti in loco. Li potremmo collocare in quel periodo storico, come dicono loro, in cui i Cure incidevano la mitica ‘Play for Today’. Dei mittageisen v2 è uscito da poco un cd compilation con 14 pezzi che però l’etichetta svizzera non mi ha spedito. Ricevo invece un mini-cd con 3 pezzi 3, dei quali geld (Soldi) riproposta in due versioni simili. (pensavo un remix ma ci sono rimasto un po’ male). Quindi veramente poco materiale su cui tessere un esauriente recensione. Non si tratta di una reunion, bensì il progetto individuale e singolare di uno dei componenti di questo gruppo, che si butta in studio, assimila varie tracce e sputa fuori quindi due pezzi con i nomi altisonanti “Denaro” e “Lavoro”. (In Svizzera mica scherzano : quelle sono in fondo le priorità ! ! !) Questi brani sembrano usciti come sonorità pari pari dagli anni ’80, senza smentirsi affatto. Non sono riuscito però a capire ne dalle note allegate ne dal sito web se questi pezzi sono nuovi o riproposizioni. Mi ricordano vagamente i Depeche Mode prima maniera, quando erano nel periodo creativo. Aspetto nuovo materiale da questa etichetta da bravo nostalgico di certe sonorità darkeggianti.